"Rolul "consumatorilor de cultura" a fost foarte important in problema rezistentei prin cultura de dinainte de '89", a explicat prof. dr. Mircea Vasilescu, in cadrul conferintei "Supravietuire sau rezistenta? Cultura, intelectualii si mass-media", desfasurata la Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului si Memoria Exilului Romanesc (IICCMR). "La Piata Obor, veneau duminica oameni care vindeau carti. "Cel mai iubit dintre pamanteni" nu se aducea niciodata. Se punea doar un cartonas pe care scria numele si pretul".
Cateva idei despre rezistenta prin cultura in perioada comunista
"Am intalnit profesori mai in varsta care au terminat facultatea la sfarsitul anilor '50 si au facut cursuri cu Tudor Vianu si Calinescu. Despre amandoi s-a spus in presa noastra si s-a dezbatut chestiunea compromisului: "Calinescu si Tudor Vianu au facut compromisuri cu regimul", spre deosebire de alti profesori universitari care au facut inchisoare sau "macar" au fost dati afara si pusi la index. De acord, dar din perspectiva profesorilor de romana care le-au urmat cursurile, adevarul este dezarmant de simplu. Mi-au spus multi: "in vremea aceea, la literatura romana faceam realismul socialist. La Tudor Vianu era singurul loc unde se vorbea intr-adevar despre literatura, pentru ca el tinea cursuri despre Dante, Shakespeare, Moliere etc. A fost singurul loc in care noi, facand Facultatea de Filologie, am vorbit despre literatura cu adevarat". Chestiunea compromisului moral si politic ramane, chestiunea efectului asupra publicului ramane si ea.
Exista "piata neagra a culturii", care a functionat tot timpul in anii '50, cu riscuri foarte mari la inceputul acelui deceniu: imprumutul cartilor care erau trecute la index, copiatul de mana (stiu o persoana care a facut inchisoare din simplul motiv ca i-au gasit acasa poezii de Radu Gyr, copiate de mana de ca