"Autobiografia lui Nicolae Ceausescu", filmul romanesc cel mai elogiat anul trecut in presa internationala, nu si-a gasit loc in palmaresul Uniunii Cineastilor, anuntat marti, 8 martie, printr-o "intalnire colegiala", la cinema Studio. Nici "Marti, dupa Craciun" nu a fost in gratiile juriului, premiile pentru lungmetraj rasplatind cele mai accesibile titluri.
Plasata la 50 de ani distanta de curentul de innoire din cinematografia romana, Uniunea Cineastilor da lovitura de gratie noului cinema romanesc printr-un palmares sa-i spunem bizar. In anii trecuti, aceste premii (pe care cei din domeniu in general le tolereaza, nedandu-le prea multa importanta) au suferit diverse cosmetizari, astfel incat sa fie sau sa nu fie premiate operele si oamenii care erau sau nu erau pe gustul juriului sau, probabil, al conducerii.
In 2006, de pilda, ca sa nu dea Marele Premiu si Trofeul celui mai bun film, in fapt, al anului 2005, "Moartea domnului Lazarescu", de Cristi Puiu (care a deschis impresionanta ascensiune a filmului romanesc), juriul de atunci a preferat sa nu acorde Marele Premiu si Trofeul, ca pentru a spune ca nici un film nu merita aceasta onoare.
De altfel, daca intrati pesite-ul oficial, veti vedea ca cele mai importante premii ale acelui palmares sunt cele speciale acordate lui Sergiu Nicolaescu, respectiv Dan Pita - "pentru creatie cinematografica", nu cele punctuale de regie, scenariu samd - unde filmul lui Cristi Puiu a fost premiat, e adevarat, desi nu era atat de bun incat sa ia Marele Premiu si Trofeul UCIN.
Daca in 2006 si 2007, trofeul s-a acordat lui "A fost sau n-a fost?" de Corneliu Porumboiu, respectiv lui "4 luni, 3 saptamani si 2 zile" de Cristian Mungiu (probabil pentru ca Palme d'Or-ul era prea mare ca sa fie ignorat), in 2008 "Restul e tacere", de Nae Caranfil, a primit Trofeul si Marele Premiu (era anul cu "Boo