„Traditie“ e cuvintul cel mai vinat in Romania, de la organizatorii de evenimente culturale pina la producatorii de salam. Intr-o societate care, practic, nu are decit 24 de ani, negustorii, fie ca vind brinza, fie ca vind carte, invidiaza marcile occidentale care pot folosi prestigiul zecilor de ani de existenta si parca abia asteapta sa treaca timpul, ca sa poata inscrie pe eticheta cuvintul magic al comertului de orice fel: „traditional“. Unii nu mai au rabdare si se leaga singuri de nume intrerupte in comunism, intr-o miscare usor vinovata de a pacali, fie si in scopuri pecuniare, erorile istoriei.
Tirgul International Gaudeamus a ajuns deja la a XX-a editie, asa incit organizatorul sau, Radio Romania, poate declama acum, fara teama de a fi contestat, ca manifestarea a devenit de traditie. Si chiar o face, daca e sa citim comunicatul de presa: „Cel mai longeviv si mai dinamic tirg de carte din Romania revine in fata publicului cu o oferta de exceptie sub toate aspectele, pe masura prestigiului cistigat de-a lungul celor 19 editii precedente si, speram, a asteptarilor tuturor celor care vor participa la aceasta editie, sub o forma sau alta. La editie aniversara, Gaudeamus propune celor care ii vor trece pragul – peste 100.000 la fiecare dintre cele mai recente editii – o reintilnire cu traditia si o serie de noutati“.
Desigur, „noutate“ e un concept la fel de important pentru cel care vrea sa vinda. La urma urmei, noutatea aduce acel dram de fainosag, vorba reclamei, care te face sa cumperi, dupa ce traditia ti-a atras atentia.„Cool Nordic Bucuresti“
Noutatea, la cea de a XX-a editie a Gaudeamus, care s-a desfasurat intre 20 si 24 noiembrie, a fost reprezentata de faptul ca tirgul din acest an a avut ca invitat de onoare cinci tari – Danemarca, Finlanda, Islanda, Norvegia, Suedia – si scriitorii lor reuniti sub sloganul „Cool Nordic Bucu