În anii în care vechile uzine de fier ale Hunedoarei se transformau în combinat siderurgic, zeci de oamenii îşi găseau sfârşitul brutal în cele mai teribile accidente de muncă din istoria colosului industrial.
Cele mai multe dintre tragediile petrecute în anii regimului comunist, în combinatul din Hunedoara, au rămas ascunse publicului larg.
Vieţile sacrificate de muncitori erau subiecte tabu pentru presa vremii, preocupată de subiecte de propagandă. Accidentele de muncă din anii 1950 – 1960, din combinatul hunedorean, mai sunt consemnate doar în arhivele fostului combinat. În fiecare an, potrivit documentelor de arhivă, zeci de oameni îşi pierdeau vieţile ori rămâneau invalizi în urma unor accidente de muncă petrecute în complexul industrial. Numai în 1966, potrivit arhivelor combinatului, au avut loc pe platforma industrială a Hunedoarei circa 20 de accidente de muncă grave şi mortale.
Tragedii după tragedii
Numărul tragediilor ar fi fost considerat devastator în zilele noastre. „În momentul în care autobasculanta se găsea pe pasaj, vagonul din faţă al convoiului a lovit autobasculanta. Un tampon a intrat în cabină, iar celălalt a intrat sub caroseria autobasculantei. A dus la decesul şoferului aflat în cabină”, consemna o anchetă a unui accident mortal petrecut în 1966, în combinat, în care au fost implicate o garnitură cu vagoane de marfă şi o autobasculantă. Din cercetări reieşea faptul că şoferul autobasculantei încărcate cu pământ nu a fost atent, iar conducătorul garniturii care se deplasa cu 10 – 12 kilometri pe oră şi a lovit basculanta nu a avea destulă vizibilitate, din cauza unor pomi de pe marginea căii ferate.
Într-un alt caz de accident mortal, o altă garnitură de tren surprindea şi ucidea două muncitoare neatente. „Au intrat în gabaritul liniei nr. 5 de fontă fără a se asigura ân prealabil dacă linia este l