Circa 150.000 de mp de spatii comerciale moderne au fost livrati anul trecut, insa o mare parte din proiecte sunt centre comerciale cu galerii mici si nu malluri, investitorii preferand aceasta varianta.
Stocul de spatii comerciale din Romania a ajuns la sfarsitul anului trecut la aproximativ 2,7 milioane de metri patrati, dintre care Bucurestiul detine 30% (806.000 de metri patrati). Nivelul livrarilor din 2012 reprezinta 6% (150.000 de metri patrati) din stocul modern de centre comerciale, o cifra de patru ori mai mica decat cea inregistrata in 2008 (aproximativ 670.000 metri patrati), arata cel mai recent raport al CBRE Romania.
„Romania a demonstrat si in 2012 ca este inca interesanta pentru dezvoltatorii internationali de centre comerciale. Companii precum AFI Europe, NEPI, Sonae Sierra, Immochan sau Raiffeisen Evolution dezvolta proiecte in tara sau au in plan investitii in spatii comerciale. De asemenea, densitatea de metri patrati de centre comerciale la mia de locuitori arata ca nu doar in Bucuresti exista potential de dezvoltare, ci si in orase, precum Brasov, Timisoara, Craiova sau Galati”, a declarat Luiza Moraru, directoarea departamentului de retail al CBRE Romania.
Moraru observa insa ca investitorii se orienteaza in ultima perioada spre proiecte mai mici.
„S-a observat anul trecut preferinta investitorilor pentru inaugurarea de centre comerciale cu galerii mici, cu o suprafata de pana la 6.000 de metri patrati. Principalul motiv il constituie timpul mai scurt pentru dezvoltarea unui astfel de proiect, de la accesarea finantarii pana la inaugurare, spre deosebire de cel necesar pentru construirea unui centru comercial de tip shopping mall’”, a completat Luiza Moraru.
Sase centre comerciale au fost inaugurate in semestrul 2 al anului trecut, dintre care doar Ploiesti Shopping City este singurul de tip „shopping mall”.