Infrastructura, cheia dezvoltarii economiei americane in ultimul secol, se afla tot mai jos pe lista de prioritati a politicienilor.
De aproape un secol Statele Unite au cea mai dezvoltata economie din lume. Infrastructura solida este una din punctele forte ale economiei americane, de la caile ferate si telegraful din secolul 19 pana la aeroporturile si retelele de fibra optica de azi.
Dar oare imbatranirea infrastructurii incetineste cresterea economica si inteteste lupta pentru suprematie cu China?
In aproape orice domeniu, de la administrarea apelor pana la drumuri si poduri, autostrazi etc., expertii raspund ca da. Un raport al Societatii Civile de Ingineri din America conferea in 2005 calificative intre 5-7 pentru 14 din cele 15 categorii existente, scrie International Herald Tribune.
Unele din aceste deficiente conteaza foarte mult pentru economie. Repararea drumurilor, costurile operationale si pierderile aduse de blocajele in trafic sunt estimate la o valoare de 120 de miliarde de dolari (90 mld. euro) pe an, echivalentul a 1% din economia SUA.
Directorul executiv al Societatii inginerilor, Larry Roth, declara ca "exista o mare nevoie de reparatii! Nu numai ca tinem dezvoltarea tarii pe loc, dar nu facem fata nici reparatiilor temporare. Din aceasta cauza, infrastructura noastra pur si simplu se prabuseste".
Pentru a elimina acest handicap, Statele Unite ar trebui sa investeasca circa 160 de miliarde de dolari pe an timp de cinci ani. Totalul de 800 de miliarde de dolari nu depaseste cu mult cheltuielile din Irak, de mai bine de 700 de miliarde de dolari.
Ca si investirea in cercetare si educatie, infrastructura ii convinge greu pe politicieni. Ei se gandesc la alegerile urmatoare, nu la generatia urmatoare.
"La nivel national infrastructura este rar pusa in discutie. Desi poporul american este foart