Renault anunţă scăderea producţiei cu 25%
Franţa cere ajutor financiar de la UE pentru industria auto europeană
Mai puţine taxe, mai multe ajutoare de la stat, în aşa fel încât consumul să crească din nou – acestea ar fi primele măsuri anunţate de liderii europeni după întoarcerea de la summitul G20. Ministrul francez al Economiei, Christine Lagarde, a propus, ca primă măsură, ca Uniunea Europeană să ajute financiar industria de automobile din Uniunea Europeană (un simplu plan naţional nu ar servi la nimic, fiind vorba de o „industrie fără frontiere”, a estimat şi ministrul francez al Bugetului).
Banii ar trebui să vină prin intermediul Băncii Europene de Investiţii (BEI), notează AFP. Printre primii beneficiari s-ar număra, bineînţeles, Renault, care a anunţat ieri că este nevoit să-şi reducă producţia cu 25% şi să închidă atât fabrici din Franţa, cât şi pe cele din economiile emergente (în primă instanţă, temporar), adică România, Rusia, Brazilia şi Turcia. La capitolul intervenţii comune pentru economia europeană, Franţa se va lovi însă de opoziţia Germaniei. Deşi BMW sau Mercedes sunt la fel de şubrede, ministrul german de Finanţe a avertizat ieri, potrivit AFP, că „un program conjunctural pentru ansamblul industriei de automobile nu are niciun sens”.
Modelul britanic
Marea Britanie, în schimb, încearcă întâi să pună ordine în economie la nivel naţional. Ieri, premierul Gordon Brown a indicat că soluţia pe care vrea să o aplice şi care a fost agreată la G20 se referă la micşorarea taxelor, scăderea dobânzii bancare şi o sporire a cheltuielilor publice. Măsurile ar avea ca scop stimularea consumului, tocmai în perioada în care toată lumea a devenit mai precaută şi încearcă să economisească, potrivit The Independent. În ceea ce priveşte cheltuielile publice, guvernul britanic urma să decidă că va accelera proiectele