convorbire cu Andreea COMĂNICI, director general InterComFilm
InterComFilm a distribuit pe piaţa românească filme care în Occident au avut încasări record: Matrix, Harry Potter, Stăpînul inelelor, Omul-Păianjen, Oameni în negru, James Bond ş.a. Din cîte ştim, există o diferenţă foarte mare între succesul de casă al unor filme în străinătate şi încasările pe care le au aceleaşi filme la noi. Care este explicaţia? Sînt unele filme care la noi nici nu ar avea cum să meargă - acelea croite exclusiv pe gustul american, pentru publicul lor. Apoi, trebuie luat în discuţie nivelul de trai al românilor. Mulţi nu-şi permit să meargă de foarte multe ori la cinematograf, deşi, din punctul de vedere al nostru, al distribuitorilor, preţul biletelor e foarte mic: a ajuns acum la 1,5 $ - şi asta datorită faptului că Multiplexul are 3 $. Apoi, din ce în ce mai mult se face simţită la noi pirateria. Aici este o mare problemă. De exemplu, noi nu am lansat încă "Terminator 3", în SUA e lansat de nici o lună şi cunosc o grămadă de persoane care l-au văzut pe DVX. Aveţi mijloace de a acţiona împotriva piraţilor? Nu. Există Asociaţia Română Antipiraterie, dar nu am auzit să fi făcut ceva în sensul acesta. Altfel, în lipsa unor acţiuni concertate, noi nu avem cum să-i împiedicăm pe piraţi. Oricum, îi prinzi pe cei de pe stradă, care vînd cu 25 de mii DVX-ul, dar nu ajungi la cel care e în fruntea reţelei. Care ar fi specificul pieţei româneşti? Ce cere publicul de la noi în materie de film? Reuşiţi să ghiciţi? Niciodată nu poţi şti. Poţi să spui că primul lucru la un film sînt vedetele. La noi, căci în străinătate acesta a început să nu mai fie un criteriu care să dicteze în aşa măsură succesul la public. La noi, vedetele încă aduc spectatori. Ca gen, românii preferă comedia - probabil că sînt şi aşa destul de negri şi de trişti... Dar şi între comedii lucrurile sînt imprevizibi