Reformele de descentralizare promovate de Guvern sunt proiectate pentru tot teritoriul naţional. Dacă unele politici aduc atingere pe termen scurt situaţiei privilegiate a Capitalei, nu înseamnă că nu trebuie implementate. Bunăoară, noul sistem al finanţelor publice locale, promovat de Guvern şi coordonat cu APL, va aduce beneficii imediate, chiar în 2014 - pentru 90% din localităţi şi 80% din locuitorii Republicii Moldova.
Descentralizarea şi autonomia locală constituie principiile de bază ale organizării şi eficientizării administraţiei publice locale. Carta europeană a autonomiei locale, ratificată de Republica Moldova în 1997, apreciază că autorităţile administraţiei publice locale reprezintă unul dintre principalele fundamente ale oricărui regim democratic.
În ţările postcomuniste, factorii determinanţi ai reformelor de descentralizare au fost voinţa liderilor politici, sprijinul public şi resursele umane pregătite pentru realizarea schimbărilor. Procesul de descentralizare este rezultatul unor decizii conştiente, dar şi al unor conflicte neprevăzute şi compromisuri negociate.
Scurt istoric glorios
Încercări de reformare a adminitraţiei locale au avut loc chiar de la apariţia Republicii Moldova ca stat. Din păcate, multiplele schimbări de legislaţie operate la începutul tranziţiei n-au asigurat o autonomie locală veritabilă. Mai mult, tendinţele de centralizare şi de subordonare a APL faţă de administraţia centrală s-au accentuat. Sistemul de finantare de tip „matrioşka“, în care bugetele primăriilor dependeau de transferurile de la raion, iar bugetele raioanelor - de transferurile de la guvern, s-a pastrat până în prezent.
În 1999 s-a facut reforma teritorial-administrativă. Noul sistem a început să dea rezultate abia în 2001, anul venirii comuniştilor la putere. În 2003, înainte de alegerile locale generale, guvernare