„Noi predăm lucruri complet prăfuite, programe din urmă cu 100 de ani, 150 de ani", spune academicianul Solomon Marcus.
Într-un interviu acordat emisiunii Digicult, programată sâmbătă, de la ora 14.30, la Digi 24, matematicianul Solomon Marcus, membru titular al Academiei Române și autor al unor cărți și articole de filosofie, lingvistică, semiotică sau istoria științei și a educației, face o analiză a sistemului de învățământ românesc.
Iată cele mai importante declarații ale lui Solomon Marcus:
„Trebuie schimbat întregul scenariu de desfășurare catedră - elev, care este un scenariu bazat în primul rând pe modalitatea imperativă - fă cutare, scrie așa, citește așa, răspundeți cutare“.
„Am văzut o profesoară care repeta următoarea stupiditate pe care uneori o văd și pe pereții unor școli: «Copilul trebuie să învețe să nu vorbească neîntrebat. Copilul mic.» Vă dați seama? Acesta este unul dintre cele mai antieducaționale principii. În Finlanda, faptul că un copil nu pune întrebări este considerat ca o situație patologică și sunt invitați părinții la discuție. Exact pe dos decât la noi."
„Noi predăm lucruri complet prăfuite. Sunt programe în urmă cu 100 de ani, 150 de ani. Lucrurile cele mai interesante, care au apărut în stiință în ultima sută de ani, nu apar deloc în manuale".
„Elevul, în mare măsură, elevul standard, se plictisește la școală, din cauză că nu înțelege. Când înțelege, nu prea îl interesează. Și cum să iasă din această plictiseală - distracție ieftină care știți și dumneavoastră cum arată. O cultivă tot timpul și televiziunile; să ne arate cât a costat rochia de mireasă a nu știu cui, tot felul de chestiuni din astea anodine care ocupă o mare parte din emisiunile de televiziune".
„Tot ce nu mai este informație politică, ceartă politică, diverse catastrofe, asasinate, crime, furturi, cum iese din teritoriul ăsta i