"Vinurile pentru moldoveni sunt mai mult decât produs şi consumare, sunt un mod de viaţă şi cultură. În acelaşi timp, o colecţie de vinuri este şi o investiţie care, de ce nu, în timp poate creşte în valoare", spune Ion Sturza, fostul director general adjunct al Rompetrol.
Sturza a părăsit grupul, o afacere de 7 miliarde de dolari cu peste 9.000 de angajaţi, în septembrie anul trecut, anunţând la scurt timp că vrea să aloce 30 de milioane de euro din banii proprii într-un fond de investiţii.
Dacă pentru fostul manager de la Rompetrol vinurile de colecţie sunt şi o investiţie, un business, pentru alţii acestea reprezintă doar un hobby, însă cert este că din ce în ce mai mulţi oameni de afaceri sau manageri sunt dispuşi să cheltuiască mii de euro pe sticle de vin "doar pentru cunoscători". Simbol al unui anumit statut social, vinul de colecţie se află şi în pivniţele bancherilor care însă evită să vorbească despre acestea, al antreprenorilor care investesc în vin şi al unor oameni care nu au nicio legătură cu domeniul.
"Am o vinotecă destul de bine dotată, cu peste 2.000 de sticle, care cred că este evaluată la circa 200.000 de euro", spune Sebastian Ghiţă, care deţine firma de IT Asesoft, dar investeşte şi în producţia de vin. El deţine 300 de hectare de viţă-de-vie în care spune că a investit în jur de 6-7 mil. euro. Cea mai scumpă sticlă de vin din colecţie este un Chateau Petrus din 1963 estimat la "câteva mii de euro".
Sticle de mii de euro
Un alt antreprenor care investeşte în industria vinului, dar care are o colecţie mai mică, de circa 200 de sticle, este Daniel Guzu. Cu toate acestea, Guzu şi-a legat numele de industria vopselelor, după ce a ieşit la finalul anului 2008 din afacerea cu lacuri şi vopsele Fabryo, pe care o înfiinţase în 1994. În prezent el investeşte în producătorul de materiale de construcţii Duraziv.
"