„Ele nu sunt în aer, sunt amânate. E o amânare regretabilă. Noi ne-am fi dorit mai devreme să facem aceste lucruri, mai ales regionalizare. “, a afirmat Crin Antonescu.
Liderul liberal a susţinut că USL nu ar fi amânat aceste proiecte dacă nu ar fi apărut decizia Curţii Constituţionale, care accesptă reducerea pragului la referendum de la 50% la 30% abia peste un an de zile.
“Pur şi simplu o Curte Constituţională în care Traian Băsescu are, în continuare, o majoritate a decis în mod aberant că legea referendumului în noua ei formă este constituţională, dar nu se poate aplica decât peste un an. Nu ne putem asigura riscul de a anula aceste proiecte în condiţiile în care 50% plus unu dintre cetăţenii României de pe toată planeta nu s-ar prezenta la vot“, a fost explicaţia lui Crin Antonescu.
Practic, la ora actuală USL are de îndeplinit o serie de paşi procedurali pentru a realiza cele două obiective. Preşedintele Traian Băsescu a a refuzat să promulge noua lege a referendumului şi a cerut Parlamentului reexaminarea acesteia. USL are o majoritate largă şi va respinge, fără probleme, cererea preşedintelui. De abia atunci, şeful statului este obligat să promulge legea şi din momentul intrării în vigoare va decurge termenul de un an de zile fixat de Curtea Constituţională. Pragul de 30% ar putea fi în vigoare spre sfârşitul anului viitor, ceea ce ar putea duce la suprapunerea referendumului pentru Constituţie cu alegerile prezidenţiale.
În noile condiţii, nu ar fi clar când va intra în vigoare noua Constituţie. Amânarea intrării în vigoare a noii Constituţii, l-ar putea avantaja pe Crin Antonescu candidatul oficial al USL pentru prezidenţiale. Noua Constituţie reduce atribuţiile preşedintelului, în special pe cele privind desemnarea premierului. Rămânarea în vigoare a actualei Constituţii i-ar da posibilitatea preşedintelui să joace un rol importan