Cele zece mari proiecte de infrastructură cu care investitorii străini din România vor să repornească economia locală se pot face fără a goli bugetul statului. Ba chiar vor genera venituri la buget de 8,9 miliarde de euro şi aproape jumătate de milion de noi locuri de muncă, în următorii cinci ani, potrivit calculelor Consiliului Investitorilor Străini (CIS). Nu este vorba de proiecte irealizabile, pentru că o parte dintre ele sunt deja demarate.
Până în 2015, statul ar trebui să aloce 11,9 miliarde de euro pentru a pune în practică proiectele propuse de CIS. Suma reprezintă aproximativ jumătate din investiţiile totale necesare, estimate la 23 miliarde de euro.
Cealaltă jumătate urmează să fie asigurată fie din fonduri europene, fie din surse private, parteneriate publice private (PPP) sau finanţări de la Banca Europeană pentru Investiţii (BEI).
Ce proiecte propune CIS
Pe lista de zece priorităţi de investiţii întocmită de companiile membre ale CIS - ale căror afaceri cumulate reprezintă aproximativ o treime din produsul intern brut (PIB) al României - figurează proiecte din domeniul infrastructurii de transport, din energie şi agricultură, dar şi organizarea unui eveniment sportiv de anvergură.
• Autostrada Nădlac-Sibiu, parte a coridorului IV, este prima propunere a companiilor membre ale CIS. Mai exact, este vorba de patru tronsoane - Nădlac - Arad, Timişoara - Lugoj, Lugoj - Deva, Orăştie - Sibiu, care însumează 183 de kilometri de autostradă. Proiectul a demarat deja, prin atribuirea contractelor de proiectare şi construcţie, săptămâna aceasta. Câştigători sunt şase constructori români şi unsprezece străini, care vor realiza cele nouă loturi de autostrăzi de pe ruta Nădlac-Sibiu. Investiţia este estimată la 3 - 4 miliarde euro, din care costuri bugetare pe termen mediu de numai 580 milioane euro. Restul reprezintă cofinanţare de la