Ediţia din acest an a Festivalului internaţional „Enescu şi muzica lumii”, derulat prioritar la Sinaia, aduce câteva noutăţi chiar în ce priveşte concepţia programului, dar şi extensia manifestărilor (6-21 august), precum şi corelarea cu stagiunea estivală de la Ateneu, aşa încât multe dintre programele pe care le-am aplaudat sub acea cupolă s-au regăsit şi la Sinaia sau chiar în alte oraşe.
Astfel, în eleganta sală a Cazinoului au concertat şi orchestrele de tineret sosite din Polonia, Austria sau Rep. Moldova, iar în serile camerale am reascultat instrumentişti de mare valoare, din generaţii foarte diferite, parte din ţară, parte din străinătate, reuniţi, ca şi anul trecut, pentru a oferi publicului extrem de numeros pagini ce au captat şi melomanul avizat şi ascultătorul care poate le-a descoperit abia în acele concerte şi recitaluri.
Spre exemplu, sub genericul „Capodopere ale muzicii de cameră”, violoniştii Liviu Prunaru şi Valentina Sviatlovskaia, violoncelistul Marin u şi contrabasistul Dorin Marc au abordat Sonata a quarto nr. 3 compusă de Rossini la doar 13 ani, aspect deosebit de interesant, pentru că în prima parte am regăsit repere clare din viitoarele sale opere, o scriitură deja cu personalitate, purtând “semnătura” ce avea să devină curând inconfundabilă; vervă, eleganţă, linii melodice şi structuri ritmice pregnante, delicateţe şi volute spumoase au fost reliefate de interpreţi într-un demers cu adevărat artistic, aducând şi pagini solistice alerte şi momente de ansamblu în care omogenitatea, fluenţa şi relaţionarea impecabilă erau “la ele casă”.
Marin Cazacu FOTO Virgil Oprina
Toate acestea s-au regăsit din plin şi în celebrul Octet de Mendelssohn-Bartholdy, cei patru avându-i ca parteneri pe violoniştii Roxana Oprea, Rafael Butaru, violiştii Cristian Ifrim şi Cristian Andriş; o versiune interpretativă elevată, alternân