O adevărată bombă a explodat ieri în sectorul european al apărării. EADS şi concurentul său britanic, BAE Systems, ar putea fuziona. Decizia neaşteptată a luat prin surprindere capitalele europene, bursele şi acţionarii.
După uluitorul anunţ al unei posibile „căsătorii" între EADS şi BAE Systems, dezvăluit în urma scurgerii de informaţii în presă, titlurile celor două companii s-au prăbuşit la Bursă, iar observatorii au subliniat complexitatea proiectului atât din punct de vedere operaţional, cât şi politic. Este o adevărată lovitură de trăsnet în industria aeronautică şi de apărare, care va bulversa considerabil peisajul mondial al sectorului, aflat în criză din cauza contracţiei bugetelor de apărare. Fuziunea, în cazul în care se va realiza, va crea o entitate ce va deţine primul loc la nivel mondial în aeronautică, depăşind de departe Boeing. Potrivit discuţiilor în curs între cele două grupuri, noul ansamblu ar fi deţinut în proporţie de 60% de acţionarii EADS şi 40% de cei ai BAE.
Deşi neaşteptată, ideea unei apropieri nu este lipsită de sens. Prin o astfel de fuziune, cele două grupuri vor fi în măsură să facă faţă concurenţei mastodonţilor americani pe piaţa de apărare. Pentru a cântări mai greu, nimic nu este mai eficient decât o „căsătorie" cu mare pompă. Împreună, EADS şi BAE vor realiza o cifră de afaceri de 94 miliarde dolari (75 miliarde euro), faţă de cele 68,7 miliarde dolari din vânzări obţinute de Boeing în 2011 şi de 46,5 miliarde obţinute de Lockheed Martin, liderul mondial în domeniul apărării.
Criza obligă
Operaţiunea ar permite EADS să-şi reechilibreze activităţile civile - care reprezintă 80% din cifra de afaceri - şi militare şi să se afirme într-un sector unde nu a reuşit niciodată să se poziţioneze. Ambele grupuri sunt obişnuite să lucreze împreună. BAE a fost acţionar la Airbus până în 2006, înainte de a-şi vinde