Pe fondul noului acord al Romaniei cu Fondul Monetar International, ce va pune accent si pe restructurarea companiilor de stat, Guvernul simte presiuni si mai mari pentru a realiza planurile de vanzare a unor pachete minoritare sau pentru privatizarea acestor societati.
Oficialii FMI deja au dat un ultimatum Guvernului in privinta companiilor de stat cu mari datorii: fie inchideti, fie vindeti.
Pe lista societatilor care vor fi monitorizate au fost incluse si Tarom, Oltchim, Posta Romana, Electrica Transilvania Nord si Societatea Nationala a Lignitului Oltenia. De altfel, in scrisoarea de intentie catre FMI, autoritatile s-au angajat sa lichideze activele neviabile ale Companiei Nationale a Huilei Petrosani, cel mai mare datornic la stat, precum si ale Termoelectrica.
In plus, CFR va fi obligata sa inchida 20 la suta din reteaua sa, daca nu va reusi sa gaseasca un investitor, in timp ce, pentru CFR Calatori, se estimeaza o majorare a tarifelor.
In 2011, Guvernul trebuie sa scoata la vanzare un pachet minoritar de actiuni al CFR Marfa si sa caute un investitor strategic si pentru Tarom.
Valentin Ionescu, fost ministru al Privatizarii, a explicat, intr-un interviu pentru Ziare.com, ca aceste privatizari sau vanzari de pachete minoritare nu pot fi realizate, totusi, peste noapte, fiind nevoie de evaluari care sa ia in calcul impactul acestor masuri, nu doar pentru a stabili valoarea de piata a companiilor respective.
Care credeti ca sunt primele companii de stat care ar putea fi privatizate?
Eu nu am vazut un plan coerent de privatizare al Guvernului, ci, mai degraba, un plan destul de modest de vanzare a unor pachete de actiuni la diferite companii, care nu pot fi asimilate unui proces de privatizare.
Separat, exista o alta lista de societati comerciale care au datorii, inclu