Potrivit studiului, 39% din respondenti au declarat ca sunt mai atenti la preturi atunci cand merg la cumparaturi. Acesta este motivul pentru care 93% din persoanele intervievate au cheltuit in prima luna a acestui an o buna parte din bugetul lunar in comertul modern si doar 7% in cel traditional. Cu doar patru ani in urma, ponderea pe care o detinea comertul modern era de doar 63%.
In plus, preferinta cumparatorilor de a gasi preturi mici la majoritatea articolelor in magazinul din care isi fac cumparaturile a urcat anul acesta opt pozitii, pana pe locul sase.
Astfel, pretul mic a devenit una dintre principalele calitati pe care un cumparator le ia in calcul atunci cand alege magazinul preferat pentru cumparaturile saptamanale.
„Desi vanzarile de marci private inregistreaza o crestere usoara, acestea reprezinta doar 2-3% din cumparaturile realizate in total retail. De aceea, din acest punct de vedere, Romania se afla la coada clasamentului european, in comparatie cu Anglia sau Polonia, unde vanzarile de marci private depasesc 40%", a declarat Bogdana Baltasiu, client sales & service manager al Nielsen.
Romanii sunt dispusi sa cheltuiasca in aceasta perioada mai putini bani pe haine, electrocasnice si alcool. Produsele pe care romanii ar decide sa le cumpere mai rar, daca alimentele ar inregistra o crestere a preturilor, ar fi cele de impuls. Aproape 18% din cei 1.200 de respondenti ai studiului au declarat ca ar cumpara mai putine snacks-uri, in conditiile in care pretul alimentelor ar creste anul acesta, 16% ar achizitiona mai putine bauturi alcoolice, iar 12% mai putine bauturi carbonatate.
Produsele care nu ar fi insa afectate de o crestere a preturilor sunt alimentele bio(1%), fructele (1%), iaurtul (1%), mancarea pentru bebelusi (0%), legumele (0%) si laptele (0%).
Studiul a fost efectuat in perioada decembrie 2008-ianuarie 20