Munca lor a fost încununată de succes, iniţiativele lor au însemnat o binecuvântare pentru alţii, iar faptul că sunt români face ca orice străin să privească România cu mai mult respect
A fi directorul Operei din Viena este echivalent cu a fi al doilea om în stat, în Austria. De 19 ani, al doilea om ca importanţă în Austria este românul Ioan Holender. La început, a fost atacat de presa locală şi numit "un român naufragiat la Operă". I-a fost contestată numirea pentru că ani la rând a lucrat ca agent pentru nume impresionante ca Placido Domingo şi Jose Careras, iar noua poziţie ar fi fost în conflict cu ocupaţia anterioară. Netulburat de aceste atacuri, Holender a reuşit inimaginabilul - să îi convingă pe conservatorii austrieci că mândria lor naţională, Opera din Viena, are nevoie de o schimbare.
"Sunt cel mai longeviv din istorie, sunt de 19 ani aici. Deşi sunt o persoană foarte controversată, cred că sunt respectat, nu iubit, austriecii nu prea iubesc oamenii care vin din altă parte şi, mai puţin, pe cei care vin din România. Dar au văzut că nu suntem numai mâncători de lebede. Eu am schimbat enorm aici, în aceşti 19 ani, am schimbat mult mai mult decât înainte", spune Holender. Un român care îşi permite să vorbească despre defectele austriecilor din postura omului care ştie mai bine.
"Sigur că şi ei vor schimbări, cu condiţia să rămână cum a fost. E foarte tipic vienez şi austriac. Eu aud mereu fraza asta demoralizatoare. «De ce ne trebuie schimbarea dacă mereu a fost aşa. Asta ne mai trebuie, să vină cineva din Timişoara, din Balcani, să explice şi să schimbe». Eu am adus aici Enescu, nimeni n-a ştiut de el aici. Am încercat să schimb această Austrie mic-burgheză şi cu garduri înalte, care crede că e buricul pământului şi visează, are ideea asta de Imperiu Habsburgic care nu mai este".
Sub conducerea lui, Opera din Viena a devenit c