Chiar dacă preţul în euro a rămas nemodificat, românii plătesc pentru un automobil mai mulţi lei decât în urmă cu un an. Cu cât vehiculul este mai scump, cu atât diferenţele sunt mai mari. În ultimele luni, cotaţia leului în raport cu euro a luat-o razna, punând sute de clienţi în postura ingrată de a recalcula foarte des preţul sau rata aferentă unui contract de leasing sau credit pe care trebuie să îl achite pentru maşina dorită. Principalul vinovat de această situa
Chiar dacă preţul în euro a rămas nemodificat, românii plătesc pentru un automobil mai mulţi lei decât în urmă cu un an. Cu cât vehiculul este mai scump, cu atât diferenţele sunt mai mari.
În ultimele luni, cotaţia leului în raport cu euro a luat-o razna, punând sute de clienţi în postura ingrată de a recalcula foarte des preţul sau rata aferentă unui contract de leasing sau credit pe care trebuie să îl achite pentru maşina dorită. Principalul vinovat de această situaţie este sistemul de comercializare a autovehiculelor din România, în care se ia ca referinţă moneda europeană, şi nu cea naţională.
Între ianuarie 2008, când un euro era cotat la 3,69 lei, şi jumătatea lunii ianuarie 2009, când moneda europeană a crescut la 4,22 lei, preţul aferent celui mai ieftin automobil Dacia Logan, de exemplu, a crescut cu mai mult de 3.390 lei. Acelaşi calcul simplu, realizat însă pentru un vehicul mai scump, relevă o diferenţă mult mai mare. Cei care au cumpărat un Nissan Qashqai în această lună au plătit cu circa 10.000 lei mai mult decât ar fi fost nevoiţi să cheltuie în urmă cu un an.
Dezavantaje pe linie
La prima vedere, din aceste modificări ale cursului de schimb au de câştigat comercianţii, care au vândut mai scump un produs identic, însă, conform acestora, situaţia este cu totul alta. „În industria auto, maşinile aflate pe stoc la comerciant sunt achiziţionate pe baza unor cr