Hipermarketurile au ajuns să aibă un rol marginal în dezvoltarea pieţei de retail în Europa Centrală şi de Est, locul lor fiind luat treptat de spaţii comerciale de dimensiuni mai mici. După un deceniu şi jumătate în care piaţa de retail din regiune s-a dezvoltat într-un ritm alert şi mai ales în oraşele mari, unde s-a ajuns la un grad ridicat de acoperire, retailerii s-au trezit în faţa unei noi provocări: cum să ajungă la clienţii din oraşele mai mici?
Fenomenul este vizibil mai ales pe pieţe precum Cehia sau Polonia, unde gradul de dezvoltare al sectorului de retail este mai mare, dar nu este încă prezent pe pieţe ca Rusia sau Ucraina, aceasta din urmă aflându-se într-o fază relativ incipientă de dezvoltare.
Lanţurile internaţionale au fost ţinute mult timp departe de piaţa ucraineană, care s-a dezvoltat exclusiv pe seama companiilor locale, astfel că gradul scăzut de saturaţie al pieţei şi potenţialul ridicat al acesteia (Ucraina are 46 de milioane de locuitori) creează perspective foarte bune pentru investitorii străini.
Cehia, spre exemplu, a ajuns în prezent la peste 280 de hipermarketuri având o populaţie totală de 10 milioane de locuitori, ceea ce înseamnă o unitate la fiecare 35.000 de locuitori. Mai mult, există oraşe precum Karlovy Vary (celebru pentru unul dintre cele mai vechi festivaluri de film care are loc anual aici), unde există un hipermarket la 21.000 de locuitori. Un grad de saturaţie ridicat se înregistrează şi în oraşele Zlin sau Ostrava, cu circa 30.000 de locuitori la un hipermarket.
Ce vor clienţii. În acest context, retailerii încearcă să acopere în prezent oraşele mai mici, care au fost neglijate în perioadele de dezvoltare din trecut, astfel că majoritatea unităţilor noi sunt spaţii comerciale de dimensiuni reduse (circa 3.000-4.000 de metri pătraţi), potrivit unui studiu al firmei de consultanţă im