Dunărea e complet îngheţată din Croaţia, până la revărasare, în România. Rând pe rând, Slovacia, Serbia, Croaţia, Bulgaria şi România au închis traficul navelor de marfă şi călători, iar vasele care extrag agregate au fost de asemenea trase la mal.
Traficul pe Dunăre este blocat din 5 ianuarie şi specialiştii spun că e posibil ca situaţia să dureze până în martie, iar riscul declanşării inundaţiilor va fi mare.
După gerul extrem, vin inundaţiile
„Din 1984 nu am mai avut o astfel de situaţie, de blocare totală a traficului şi pe timp îndelungat. În 2004 au fost câteva zile de blocaj, dar nu de asemenea amploare. Convoiele care se afau în marş sunt acum în porturi, la fel şi împingătoarele.
Din prognozele care le avem e posibil ca în perioada 20-24 să avem temperaturi pozitive, însă acest lucru nu înseamnă că traficul poate fi reluat imediat. Există şi riscul inundaţiilor spre luna martie", a declarat directorul comercial al compnaiei de navigaţie fluvială „Navrom", Cătălin Ţigănuş.
Pentru armatori şi operatorii navali pagubele sunt foarte mari, rezultate din blocarea navelor cu marfă, plata echipajelor, asigurarea pazei etc. În porturile dunărene sunt blocate 15 convoaie de marfă (7-8 nave/convoi).
De asemenea, operatorii din portul Constanţa pierd sute de mii de euro zilnic din cauza închiderii principalelor rute de transport. Fluxul de marfă şi materii prime este blocat datorită întreruperii circulaţiei pe Autostrada Soarelui şi pe calea ferată Bucureşti-Constanţa.În aceeaşi situaţie se află şi Canalul Poarta Albă-Midia.
Pagube importante contabilizează zilnic şi combinatele de chimizare a gazelor naturale. Deşi în fiecare an, o mare parte din combinatele chimice aveau statul de „interuptibile", oprirea acestora se realiza după un anumit calendar, un anumit număr de zile. În schimbul recunoaşterii acestui statut se asigurau