» Compania Nationala Administratia Porturilor Dunarii Maritime Galati a luat decizia de a scoate la licitatie toate navele cu durata de serviciu depasita.
» O data cu nava hidrografica "Cetatea" se incheie inca un capitol al istoriei navelor cu zbaturi romanesti care navigau pe Dunare.
Desi institutia nu se confrunta cu o situatie financiara de criza, veniturile din anul trecut fiind cu 6,85% mai mari decat cele estimate, conducerea companiei nationale Administratia Porturilor Dunarii Maritime Galati a luat decizia de a arunca la fier vechi toate navele cu durata de serviciu depasita, pentru a elimina costurile presupuse de pastrarea acestor nave in "Parcul rece".
Dincolo de argumentele economice ale unei astfel de decizii, vestea nu este una buna pentru pasionatii de navigatie si constructii navale din Romania, pentru ca unele dintre aceste nave ocupa un loc aparte in istoria navigatiei romanesti si ar fi trebuit sa fie pastrate in patrimoniul national. Cu acest prilej va fi dusa la fier vechi si "Cetatea", care ilustreaza istoria navelor romanesti cu zbaturi alaturi "Tudor Vladimirescu" si "Republica", ambele restaurate. Dupa reparatii care au costat 1,5 milioane euro, "Tudor Vladimirescu" este una dintre cele mai elegante nave romanesti de croaziera pe Dunare.
Peste un secol de istorie
Nava hidrografica "Cetatea" a fost construita in 1903, la santierul Naval din Turnu Severin, si facea parte din esalonul navelor speciale ale Comisiei Europene a Dunarii, care timp de aproape un secol a avut sediul la Galati. Nava "Cetatea" avea rolul de a asigura buna desfasurare a navigatiei prin instalarea geamandurilor pentru marcarea senalului navigabil.
Puntea principala era libera pentru a permite depozitarea geamandurilor la bord si lansarea si ridicarea acestora. Echipajul era format din 14 oameni, capitan, sef mecanic, secund, p