Modelul francez de concesionare a autostrazilor ar putea fi preluat de Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) in urmatoarea perioada, in conditiile in care statul nu are fonduri suficiente pentru dezvoltarea infrastructurii si trebuie sa gaseasca rapid alternative de finantare.
Franta are aproximativ 40.000 km de autostrazi nationale, din care aproape 9.600 km sunt super-autostrazi cu 4 benzi pe sens, cunoscute sub numele de "autoroutes". Multe din acestea sunt drumuri cu taxa, care s-au dezvoltat incepand cu 1960 prin concesiuni, numite "autoroutes a peage".
"In privinta autostrazilor, Romania a pornit de mai multa vreme, cam din anul 2000, intr-un mod relativ gresit. Ne-am gandit ca putem construi autostrazi cu bani de la buget. Este o greseala imensa, pe care trebuie sa o corectam cat mai repede, pentru ca nicio tara nu a reusit", a declarat Radu Berceanu, ministrul transporturilor si infrastructurii dupa o intalnire cu Gerard Longuet, presedintele Agentiei de Finantare a Proiectelor de Infrastructura din Franta.
"Domnul Longuet ne-a explicat ca la inceput au incercat sa faca autostrazile cu bani de la buget. Au constatat foarte repede ca nu se poate si s-au orientat catre alte metode, iar acum agentia franceza colecteaza bani, deci este un furnizor de bani pe care ii strange din infrastructura de transport. Dupa o concesiune de 20-25 de ani a unei autostrazi, de exemplu, ea revine la stat si statul ce face: o scoate din nou la concesiune si pe o alta perioada incaseaza bani, iar in tot timpul acesta are si o infrastructura de transport foarte buna, fara sa afecteze salariile sau pensiile", afirma Berceanu.
Pana in prezent, niciun proiect major de infrastructura nu a fost realizat in concesiune, in schimb tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov, care urmeaza sa aiba 58 de kilometri, se afla in stadiul de licitatie de mai mult