Teatrul National „Mihai Eminescu“, Timisoara
Autobahn de Neil LaBute, traducere de Diana Iliescu
Regia: Radu Apostol; Scenografia: Alina Herescu; Muzica: Petru Margineanu; Proiectii si light-design: Lucian Moga
Cu: Irene Flamann Catalina, Ana Maria Pandele, Cristian Szekeres, Ion Rizea, Sabina Bijan, Traian Buzoianu, Victor Manovici, Catalin Ursu, Eugen Jebelean
Poate fi intimitatea, apropierea, convietuirea in acelasi spatiu strimt o sursa a violentei? Si despre ce fel de violenta vorbim? Despre cea a gesturilor largi, a pumnilor, suturilor si palmelor, despre cea a cuvintelor tari si vocabularului de cartier, ori despre o agresivitate insinuanta, care-si face loc subtil, printre aluziile unei conversatii banale?
Terorismul fratilor Presniakov (pus in scena de Gianina Carbunariu la Teatrul Foarte Mic din Bucuresti) vorbeste despre o lume in care violenta pindeste la coltul strazii, ia chipul unor bu-nici senile, pe cel al amantului sau al calatorilor dintr-un aeroport, o viata in care violenta gratuita face parte din cotidian.
Dincolo de titlul catchy (intr-o societate globala in care terorismul e centrul discursului public), piesa pune dramatic in lumina agresivitatea fara ratiune din care se hraneste umanitatea secolului XXI, o violenta de camera, avind forta evocatoare, coplesitoare si invadatoare, desi intru nimic afisata, a concertelor camerale, in comparatie cu puritatea aseptica a simfoniilor orchestrale.
Aceeasi atmosfera de violenta si violentare a intimitatii face substanta unei compozitii de texte de mici dimensiuni (sapte in original, cinci in spectacol) – Autobahn, montata de Radu Apostol la Timisoara – al carei autor, Neil LaBute, si-a transformat, aproape, intreaga creatie dramaturgica intr-o enciclopedie a agresivitatii contemporane.
Daca, insa, intr-o piesa ca The Distance fro