Valul de promoţii la creditele de consum aruncate de bancheri pe piaţă în primăvară nu a reuşit să încurajeze clienţii să se împrumute mai mult, astfel că vânzările rămân în continuare sub rambursări.
Soldul creditelor de consum a continuat să scadă şi în aprilie, ajungând la 61 miliarde lei (15 mld. euro), deşi bancherii au devenit în această primăvară mai incisivi în vânzarea de credite şi cererea din partea clienţilor a fost mai mare în ultimele luni.
Bancherii explică însă că sumele împrumutate sunt mai mici, în condiţiile în care oamenii au mai puţini bani pentru plata ratelor după tăierile de salarii şi majorarea TVA de anul trecut.
Creditele de nevoi personale fără garanţii au înregistrat o scădere de 0,5% faţă de luna martie şi de 14% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, potrivit datelor BNR. Ritmul de scădere a încetinit însă faţă de primele trei luni din 2011.
Deocamdată bancherii se mulţumesc să atragă clienţi de la concurenţă, cărora speră să le vândă şi o sumă suplimentară pe lângă cea necesară închiderii datoriilor vechi.
"Sunt mai mulţi clienţi care accesează un credit comparativ cu anul trecut, dar o mare parte din cereri sunt pentru refinanţări. Majoritatea clienţilor care se refinanţează apelează şi la sume suplimetare, chiar dacă aceste sume nu sunt semnificative", explică Anca Bidian, CEO al brokerului de credite Kiwi Finance.
Tot mai multe bănci au venit în ultimele luni cu oferte specifice de refinanţare, deşi teoretic aproape orice tip de împrumt poate fi folosit şi în acest scop. Bidian spune că circa jumătate din clienţii care solicită un credit în această perioadă vor să-şi refinanţeze sau să-şi consolideze datoriile vechi.
Cererea de credite de retail a crescut în ultimele luni datorită promoţiilor lansate în primăvară, în special de jucătorii mari, numărul solicitanţilor