Sosetele nepereche
La inceputul lunii iulie, site-ul cultural liternet.ro a lansat un concurs provocator, numit Scornelius. Cititorii erau invitati "sa-l puna pe Eminescu la produs", cu alte cuvinte sa caute un produs care sa merite alaturarea cu numele "Luceafarului poeziei romanesti". Propunerile curg de-atunci in valuri, desi e vorba de o gluma, nu de vreo tinta practica.
Picata intre spumele unei mari campanii nationale de identificare a "celor mai mari romani", campania nu a ramas invizibila. Saptamanal, pe site sunt publicate si comentate rezultatele punctuale. La final va exista si un premiant, care va intra in posesia unor carti, dar e evident ca nu acesta e scopul.
Dorinta autorilor (initiator e Florin Dumitrescu, de profesie publicitar) este ca orizontul cultural al romanilor sa devina mai ondulat si mai putin calat pe comentariile invatate pe de rost in scoala. Autorii nu vor sa se faca misto de Eminescu, dar nici nu cred in intangibilitatea imaginii acestuia, care sa nu poata fi pipaita nici cu terminatiile simtului umorului.
Desi sunt sceptici fata de necesitatea "reperelor" cu care ramanem din scoala, ei nu pun la indoiala calitatea lui Eminescu de "Luceafar al poeziei romanesti". Exemplu lor il reprezinta bomboanele Mozart, care nu sunt infierate de ministrul Culturii din Austria, ci dimpotriva, sunt vanate de turisti si considerate parte a specificului national.
Problema nu e inedita, dar e discutabila in functie de fiecare caz in parte. In nordul Italiei, mai multe companii producatoare de vin si bere au scos pe piata interna si externa, la 60 de ani dupa razboi, sticle pe care tronau etichete cu figurile si numele lui Hitler, Mussolini, Stalin. Sunt acestia branduri? Evident, nu.
Folosirea numelor si a figurilor lor e o insulta la adresa celor ucisi sau care au suferit din ordinele lor. In