Restructurarea constructorului de automobile Opel este obiectul unei vii polemici in Europa, Belgia, Spania si Marea Britanie reprosand Germaniei ca a facut presiuni in favoarea vanzarii firmei Opel/Vauxhall consortiului canadian de echipamente Magna, asociat cu banca rusa Sberbank, pentru a-si salva cele patru uzine Opel, in detrimentul altor situri europene. Constructorul american General Motors si Angela Merkel au anuntat la inceputul lunii vanzarea Opel catre Magna, asa cum dorise Berlinul, cu 17 zile inainte de scrutinul ce a avut loc duminica trecuta in Germania.
Oferta Magna s-a bazat pe promisiunea obtinerii a 4,5 miliarde euro garantii publice in Germania, acceptand in schimb ca nu va inchide siturile din aceasta tara Cancelarul german, Angela Merkel, s-a aparat de acuzatiile de protectionism, dar atitudinea Germaniei in acest dosar a provocat tensiuni in UE. Noul partener de coalitie al cancelarului Angela Merkel de dupa alegeri, partidul liberal FDP, care se opusese deciziei guvernului german privind vanzarea Opel catre Magna, probabil va accepta acum ca tranzactia sa continue, declara liderul FDP din landul Hessen.
Dupa anuntarea vanzarii Opel catre Magna, asociata cu banca Rusa Sberbank, premierul rus, Vladimir Putin, se felicita precizand ca acel compromis "este rezultatul eforturilor depuse de guvernul rus, guvernul german si sindicate". Din totalul de 4,5 miliarde euro promise de Germania, peste 600 milioane vor fi directionate pentru modernizarea industriei ruse de automobile. Grupul GAZ, in pragul falimentului, asociat cu Magna si Sberbank si controlat de oligarhul Oleg Deripaska, va fabrica 180.000 de masini pe an si va primi tehnologie de la Opel. Vanzarea Opel impusa de Berlin deschide "un bulevard pentru obtinerea de noi tehnologii", scrie media rusa, subliniind ca, in acelasi timp, reprezinta "o victorie politica pentru R