In primele sase luni ale anului, liderul pietei locale de curierat, FAN Courier, a raportat o cifra de afaceri consolidata de 82,2 milioane lei (19,5 milioane euro), in crestere cu 11,37% in moneda locala fata de perioada similara din 2008. In aceeasi perioada insa, profitul a inregistrat o scadere de 10%, conform celor declarate, intr-un interviu acordat Wall-Street, de cei trei proprietari ai companiei.
In 2008, liderul curieratului din Romania inregistrase o cifra de afaceri de 42 milioane euro si un profit de 7,3 milioane euro. “Anul trecut, am lucrat cu o marja de profit de aproape 20% (n.r 17,4%), insa nu cred ca ne vom mai intalni cu un an asa de profitabil in urmatorii 10 ani”, au declarat Felix Patrascanu, Adrian si Neculai Mihai, cei trei antreprenori romani care au pus bazele FAN Courier.
In ultimii trei ani, pe fondul inaspririi concurentei, profiturile de pe piata de curierat locala au inceput sa se diminueze. “In ultimii trei ani, marjele in curierat au scazut semnificativ. Chiar daca in acesta perioada companiile declarau cresteri de pana la 70%, profitul nu avansa in niciun caz la acelasi nivel”, este de parere Felix Patrascanu.
Pentru 2009, Adrian Mihai estimeaza o crestere a cifrei de afaceri de pana la 10%, in lei, o stagnare a numarului de expeditii la nivelul celui din 2008, pe fondul unei scaderi a profitului.
Simptomele crizei in curierat: Acelasi numar de kilometri, expeditii mai putine
Una dintre principalele amprente pe care criza le-a lasat pe piata de curierat locala este cresterea numarului de kilometri per expeditie, un indice foarte important in acest domeniu. “Acum alergi acelasi numar de kilometri, cu mai putine expeditii, de unde rezulta un consum mai mare de combustibil”, mai spune Adrian Mihai.
Daca anii trecuti gradul mediu de incarcare al autovehiculelor FAN Courier era de 75%-80%, acum media