China propune construirea unei căi ferate în Columbia, care să rivalizeze Canalul Panama, potrivit preşedintelui columbian Juan Manuel Santos. Noua linie de transport, cu o lungime de 220 km, ar urma să lege coasta pacifică a Columbiei de coasta atlantică, unde punctul terminal va fi Portul Cartagena, de la Marea Caraibilor.
Proiectul ar face mai uşor pentru China să exporte bunuri către ţările Americii de Nord şi Americii de Sud şi să importe materiale brute şi cărbune. „E o propunere reală şi în fază foarte avansată", a declarat preşedintele Santos, citat de „Financial Times".
Deşi legătura feroviară va fi de aproape trei ori mai lungă decât canalul maritim care trece prin ţara vecină, Panama, "studiile privind costurile transportului per tonă de marfă arată că investiţia e eficientă", după cum a afirmat preşedintele columbian. Planul chinezesc include şi construirea unui nou oraş la sud de Cartagena, special pentru asamblarea exporturilor chinezeşti.
„Columbia are o poziţie strategică foarte bună şi, din punct de vedere portuar, poate deservi întreaga Americă Latină", a declarat Gao Zhengyue, ambasadorul Chinei în Columbia. Rodolfo Sabonge, vicepreşedintele pentru cercetare al Autorităţii de Gestionare a Canalului Panama, a declarat pentru aceeaşi publicaţie că e mai îngrijorat de competiţia din partea serviciilor feroviare din SUA, care permit exporturilor asiatice să ajungă pe coasta estică din porturile de pe coasta de vest.
China are mai multe proiecte pentru îmbunătăţirea rutelor de transport dintre America şi Asia. În fază avansată se află construirea unei şosele de 791 de km, în valoare de 7,6 miliarde de dolari, şi extinderea Portului Buenaventura, pe coasta pacifică a Columbiei. Exporturile de materii prime ale Americii Latine către China au crescut de nouă ori între 2000 şi 2009, ajungând la 41,3 miliarde de dolari. China este cel