Emblematic pentru judeţul Brăila, Conacul Orezeanu aflat în localitatea Traian, la mai puţin de 800 de metri de gara CFR stă să cadă, vandalizat de boschetarii locali.Conacul, monument arhitectonic a fost construit la începutul secolului XX a fost ridicat de un anume Filip Orezeanu, moşier cu proprietăţi în judeţele Brăila, Ialomiţa, Prahova şi Caraş Severin.
Galerie foto aici
La construcţia lui nu s-a făcut niciun rabat, totul, de la proiect până la finisare fiind făcut de ingineri şi constructori renumiţi în acea perioadă.
Figuri ilustre ale vremii, oaspeţii conacului
Conacul găzduia vara numeroase serbări de la care nu lipseau vedetele vremii, oameni politici (se spune că însuşi Nicolae Titulescu, fost ministru de externe şi Armand Călinescu fost prim ministru în perioada interbelică ar fi fost găzduiţi în conac) precum şi ingineri şi militari.
De altfel moştenitorul direct al domeniului, Ioan Orezeanu, şcolit la Şcoala de ingineri şi arte de la Paris, şi mai apoi la Politehnica din Berlin, în Germania, a devenit un ilustru inginer feroviar, contribuind la proiectarea şi realizarea locomotivelor Breda 230.000, primele locomotive cu abur de tip compound din ţara noastră şi se pare la locomotiva prototip Santa Fe, care a fost realizată la Uzinele Malaxa.
Un alt nepot de-al lui Filip Orezeanu, generalul de brigadă Teodor Constantin Orezeanu a fost directorul căilor ferate în perioada regimului Antonescu. Acesta ar fi fost unul dintre artizanii trenării transporturilor de evrei din Bucovina şi Transnistria, fapt recunoscut astăzi de comunitatea evreiască.
Bătrânii din comuna Traianu îşi aminteau că generalul oprea trenul, special desigur, tras de o locomotivă Pacific de mare viteză şi cu vagoane de culoarea albastră (vagoane salon Pullman) chiar în faţa conacului, când venea în vizită.
În anul 1944 când armat