Indexarea accizelor contravine Directivei 64/2011 privind structura si ratele accizelor aplicate tutunului prelucrat, in vigoare, si altor directive similare privind produsele accizabile: 2003/96/EC, privind produsele energetice; 92/84/EEC privind bauturile alcoolice. Prin urmare, pe langa faptul ca industriile si consumatorii vor plati pentru ineficienta in colectarea taxelor, Romania risca declansarea procedurii de infringement. Potrivit unor surse apropiate Guvernului, reprezentantii CE care au participat la negocierile cu FMI erau specialisti in macroeconomie, nu reprezentanti ai DGTAXUD, care sa atraga atentia asupra acestui aspect. Abia luni au trimis Finantele o scrisoare la DGTAXUD.
Daca, in cazul celorlalte produse accizabile, s-a invocat faptul ca nivelul minim european a fost deja atins, ceea ce este discutabil, in cazul tutunului procesul este in derulare. Potrivit Directivei 64/2011, care e obligatorie, cursul de schimb pentru acciza este cel anuntat de Banca Centrala Europeana pentru 1 octombrie, cu intrare in vigoare la 1 ianuarie. Prevederea figureaza la art 18 al Directivei.
In cazul tutunului, exista un calendar de crestere anuala a accizelor pana in 2018. Calendarul e inclus in Codul Fiscal si are la baza Directiva 64/2011, care prevede o derogare de patru ani pentru opt noi state membre UE, pentru a atinge tinta minima de 90 euro/mia de tigarete. In scopul obtinerii acestei derogari, Romania a invocat efortul anterior de aliniere a accizei, discrepanta dintre puterea de cumparare si pretul tigaretelor, permeabilitatea frontierei cu state care nu sunt membre UE.
Decizia cu privire la indexarea accizelor, asa cum a fost anuntata de Premierul Ponta, este foarte neclara. Nu se intelege exact ce se indexeaza si cu ce (cu cat) se indexeaza. In plus, indexarea cu inflatia genereaza inflatie.
In prezent,