Astăzi, Guvernul a trimis către presă o informare cu privire la ştergerea datoriilor CFR Marfă, prin majorarea de capital operată de Ministerul Transporturilor, acum câteva zile.
După ce au apărut acuze în presă, din partea unor specialişti, că după ştergerea datoriilor compania feroviară se vinde pentru un preţ prea mic, Executivul a ţinut să comunice astăzi că această măsură a urmat "punct cu punct" Hotărârea de guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a societăţii naţionale (HG 46/2013).
Iată şi articolul din hotărâre care vorbeşte despre ştergerea datoriilor: “pentru îndeplinirea obiectivului principal al Strategiei, Ministerul Transporturilor este mandatat să vândă pachetul majoritar de acţiuni din capitalul social al CFR Marfă, inclusiv în privinţa pachetului de acţiuni care va fi deţinut de stat în urma conversiei creanţelor statului faţă de CFR Marfă în acţiuni, în măsura realizării acesteia, dacă este cazul".
Precizările Executivului nu răspund însă întrebărilor ridicate de specialişti cu privire la această operaţiune. Iată necunoscutele:
1.Care a fost valoarea datoriilor şterse la CFR Marfă? Creanţele statului asupra companiei erau în luna februarie de circa 900 de milioane de lei, valoarea totală a datoriilor CFR Marfă fiind de 1,8 miliarde de lei.
Potrivit unor surse consultate de EVZ, statul ar fi şters nu doar creanţele pe care le avea la compania de stat ci şi alte creanţe, preluate de CFR marfă de la CFR SA, în contul unor datorii mai vechi ale CFR Marfă. Sursele au precizat pentru EVZ că valoarea acestor datorii, preluate de la CFR SA este de circa 600 de milioane de lei.
Chiar dacă, tehnic şi legal, această ultimă operaţiune a fost corectă, ea a creat un avantaj net celor care s-au înscris în cursa pentru CFR Marfă, în defavoarea celor care poate ar fi dorit să participe l