Peste 85% dintre cumpărătorii români resimt creşterea preţurilor la alimente şi au devenit mai precauţi cu bugetul, două treimi spun că achiziţionează doar bunuri de strictă necesitate şi tot mai mulţi vizitează 4 sau 5 magazine pentru cumpărături, potrivit Nielsen.
"Percepţia asupra dinamicii preţurilor la alimente a rămas la nivelul anului 2011, însă a depăşit semnificativ nivelul din 2010. Cumpărătorii din oraşele medii au o percepţie mai accentuată legată de creşterea preţurilor la alimente (90%), faţă de cei din Bucureşti şi oraşele mari (84%)", potrivit studiului Shopper Trends 2012-2013, realizat de Nielsen.
Astfel, în 2012, românii care au cumpărat produse pentru gospodărie şi din magazine din retailul modern şi care consideră că preţul alimentelor a crescut sunt mai precauţi la modul în care îşi cheltuiesc bugetul, două treimi din cei intervievaţi menţionând că achiziţionează doar lucruri de strictă necesitate.
De asemenea, 31% spun că iau în cantităţi mai mici, 26% caută în special promoţiile, iar 17% au schimbat mărcile mai scumpe cu unele mai ieftine. Doar 8% dintre cumpărători spun că nu sunt afectaţi de creşterea de preţuri.
Conform Institutului Naţional de Statistică, preţul produselor alimentare a crescut în medie cu 6,2% anul trecut faţă de decembrie 2011, an în care alimentele s-au scumpit cu numai 1%.
Datele Nielsen arată că mai mult de o treime din cumpărători realizează săptămânal cumpărăturile principale pentru gospodărie (produse alimentare, de băcănie şi de îngrijire personală), semnificativ mai mult decât în anul anterior. În plus faţă de 2011 a crescut semnificativ şi frecvenţa pentru cumpărăturile de completare, dar şi procentul celor care vizitează 4 sau 5 magazine pentru cumpărături.
Circa 62% dintre cumpărători au cheltuit în 2012 o parte importantă a bugetului în magazinele de tip hipermarket, în creş