Piaţa de retail din România va coborî cu 2,3% în 2010, al doilea an consecutiv de scădere, la 190 miliarde de lei (46,9 miliarde de euro), potrivit unei studiu al firmei de cercetare PMR, care estimează o revenire a industriei în 2011-2012, arată Mediafax.
„Odată ce situaţia la nivel mondial a început să se deterioreze, România, în mare parte dependentă de capitalul străin, a intrat uşor în recesiune. (...) Situaţia pieţei din România, a doua ca mărime din regiunea Europa Centrală şi de Est, dar şi cheltuielile consumatorilor se vor stabiliza uşor şi îşi vor reveni începând cu 2012‟, se arată în cel mai recent studiu PMR. Astfel, anul trecut piaţa de profil a scăzut cu 10%, la 195,4 miliarde lei ( adică 46,2 miliarde de euro), după o creştere de 22% în 2008, la 218,1 miliarde de lei (59,2 miliarde de euro).
A scăzut valoare bunurilor alimentare cumpărate
Declinul pieţei de retail a fost determinat atât de reducerea vânzărilor non-food, care au fost mai mici cu 13% în lei în 2009, respectiv 114,6 miliarde de lei (34,1 miliarde de euro), dar şi de scăderea valorii de bunuri alimentare cumpărate şi de schimbările în comportamentul consumatorilor. Pentru 2010, analiştii PMR estimează o scădere de doar 2,3%, la 190,9 miliarde de lei (46,9 milioane de euro), urmând ca în 2011-2012 vânzările de retail să revină la un curs ascendent. Astfel, pentru 2010 piaţa a fost estimată la 196,8 miliarde de lei, în urcare cu 3%, iar în 2012 va creşte cu 6%, la 208,7 miliarde de lei.
Retailerii străini câştigă cotă de piaţă
Primele 15 grupuri mari de pe piaţa de retail acoperă 17,2% din vânzări în 2009, faţă de 14,7% în 2008 şi 14% în 2007. Opt dintre operatori sunt activi pe segmentul produselor alimentare, patru pe do-it-yourself (DIY), doi pe piaţa de electronice şi unul pe cosmetice. Piaţa este dominată de retailerii străini, astfel că d