Copiii care "vorbesc ca un om mare" sunt marginalizaţi de societate, riscând să devină adolescenţi certaţi cu legea.
Agitaţi”, „obraznici” sau pur şi simplu „ciudaţi”, aşa sunt catalogaţi, în România zilelor noastre, micuţii supradotaţi, de două ori mai mulţi decât media la nivel mondial. Părinţii abia reuşesc să ţină pasul cu curiozitatea lor ieşită din comun, iar dascălii confundă genialitatea cu o boală psihică. Nu sunt extratereşti, ci oameni cu nevoi speciale, e mesajul experţilor, care se chinuie de ani buni să-i adune pe toţi laolată.
Tratate psihologice în loc de poveşti
„La şcoală mor câte puţin în fiecare zi” , asta i-a spus acum două zile mamei, Matei, un „boboc” de clasa întâi din Capitală. La şapte ani, are mintea unui copil de 12, scrie şi citeşte în două limbi, a vândut deja primele picturi, iar părinţii au schimbat demult cărţile de poveşti cu tratatele de psihologie. ”Aşa cum alţi copii cer mingea, el cere informaţii. I-am luat profesor de arhictectură, l-am dus la tot felul de centre de excelenţă etc. Cu cât e mai stimulat însă, cu atât cere mai mult, ceea ce poate fi extrem de epuizant”, recunoaşte Ingrid Stamo, mama băiatului.
Eșecul de la BAC aglomerează Centrele de Meditație
Pregătirea pentru şcoală e însoţită de urlete şi plânsete, explică aceasta, iar protestele continuă şi în sala de clasă. ”A dezvoltat deja fobie şcolară, suntem într-un impas!”, declară părintele ajuns la capătul puterilor.
O şcoală pe măsura geniilor
În lipsa unui sistem educaţional adaptat nevoilor sale, părinţii lui Matei au apelat la IRSCA Gifted Education, un centru specializat în descoperirea şi instruirea micuţilor consideraţi prodigy. ”Circa 4% dintre copiii români sunt supradotaţi, dublu faţă de media mondială. Din 2004 ne străduim să-i găsim şi să le facilităm accesul la lecţii avansate de limbi străine, fotografie, ateliere de