O treime din angajatii care au aderat la fondurile de pensii private obligatorii (pilonul II) nu au acces imediat la situatia contului lor de pensie pentru a vedea daca angajatorii le platesc contributiile.
Astfel, din cei peste 4,6 milioane de clienti ai fondurilor de pensii obligatorii, 3 milioane pot verifica oricand cati bani au in cont. Alti circa 1,6 milioane de angajati nu pot face insa acest lucru, deci nu pot pune presiune pe angajatori in cazul in care acestia nu le vireaza bani.
Din cele 14 fonduri de pensii obligatorii de pe piata locala, doar sase au implementat aplicatii online care le permit clientilor sa vada cati bani s-au adunat in contul lor de pensie.
„Clientii trebuie sa se inregistreze pe site, primesc de la noi o parola si pot vedea valoarea contributiilor virate in fiecare luna, numarul de unitati de fond din contul lor, valoarea unitatilor si a contului", spune Cristina Nitescu, directorul general al Omniasig Pensii, companie care a lansat anul trecut o astfel de aplicatie.
Practic, este vorba de sectiuni din site-urile administratorilor de pensii unde clientii pot intra cu un nume de utilizator si o parola si in acest mod pot afla daca primesc bani in contul lor de pensie.
Printre administratorii de fonduri de pensii care au astfel de aplicatii se numara, pe langa Omniasig Pensii, ING, Allianz-Tiriac, Eureko (fostul Interamerican), BCR si BT Aegon. Toti acesti administratori cumuleaza 66% din numarul total de clienti de pe piata.
Persoanele carora angajatorii nu le vireaza bani in mod constant sau deloc vor primi mai putini bani la pensionare atat din pensia privata, cat si din cea publica.
Ambele pensii sunt afectate deoarece din contributiile de asigurari sociale pe care trebuie sa le plateasca angajatorul o parte merge la fondurile private, iar restul la stat.
Chiar daca aplicatiile neces