Plimbandu-se prin imprejurimile fabricii sale, Robert Bosch a dat la un moment dat peste o agrafa pentru coli si a intrebat un muncitor ce este aceea. "O agrafa", a venit raspunsul muncitorului putin iritat de intrebare. "Nu. Aceia sunt banii mei", a replicat antreprenorul.
Povestea foarte circulata, dar cel mai probabil neautentica, spune foarte multe despre cea mai mare companie privata de inginerie din Germania, scrie cotidianul Financial Times.
Cumpatarea si disciplina financiara au insotit dezvoltarea Bosch inca de la crearea companiei in 1886. Combinate cu o cultura corporatista distinctiva si cu o concentrare pe inovatie, cele doua calitati au ajutat compania sa se transforme in cel mai mare furnizor de piese pentru producatorii auto la nivel mondial.
Franz Fehrenbach, directorul executiv si al cincilea sef al companiei dupa Robert Bosch, vrea ca anul acesta compania sa nu mai cheltuiasca bani nici macar pentru o agrafa care ar fi de prisos.
In situatia in care Bosch se confrunta cu cel mai abrut declin al industriei auto din ultimele decenii, seful in varsta de 59 de ani al grupului german a reinviat traditia controlului rigid al costurilor.
"Trebuie sa reducem costurile pe toate segmentele", a declarat el, stand asezat la masa din sala de sedinte a sediului Bosch din Stuttgart. Exista totusi o exceptie.
"Vom reduce costurile operatiunilor aflate deja in desfasurare, dar nu vom renunta la cheltuielile pentru cercetare si dezvoltare", a tinut sa precizeze el.
Nevoia de a reduce costurile vine in conditiile in care rezultatele de anul trecut au fost sub asteptari. Profitul operational al Bosch a fost in 2008 de 2,5% din vanzari, mult sub cele 7-8 procente de care compania are nevoie pentru a-si sustine dezvoltarea si pentru a-si pastra independenta.
O scadere abrupta a veniturilor l-a determinat pe Fehrenbach