Scriam cu cativa ani in urma un articol „Calul batran si suveranitatea”; iata ca povestea a capatat in urma scandalului european despre originea suspecta a carnii din lasagna britanica si a discutiilor pe tema regionalizarii forme concrete. In nuvela lui Marin Preda, „Calul", unul beleste un cal. Calul credincios ajunge, fara puteri la capatul vietii sa fie omorat cu cioncanul chiar de stapanul sau. Diluarea sistematica a statalitatii romanesti este exprimata in nuvela lui Preda prin tematizarea mortii bietului cal in cea mai plastica forma. Mai apetisanta este lasagna europeana ca produs alimentaro-poltic, exemplificand trecerea fibrei de carne de la filet la carne tocata, comparabila cu renuntarea in etape la suveranitate, numita in bucataria europeana regionalizare.
Imaginea grotesca a calului, „un cal batran, cu parul incretit pe burta si ros de ham aproape pe toata pielea, care abia mergea, si capul ii atarna in jos, balanganindu-se greu si incet ca o ciutura mare, si hodorogita" poate fi chiar pe masura starii suveranitatii noastre, in prezent erodata de o criza persistenta, mutilata de o regionalizare toxica si ciuruita de o devolutie separatista. In contextul politic, hamul care roade suveranitatea este croit atat din „material" UE cat si din „piela” integrationista a conducerii statului: Ambele au ca obiectiv inlaturarea statalitatii nationale, de parca ar fi un cal batran fara folosinta, care cere doar de mancare. Orbiti de putere si cu pregatiri limitate integrationistii de la Bucuresti nu realizeaza ca aspiratilor lor politice transforma tara intr-un country-club in timp ce alte state se consolideaza pentru un Reich milenar.
Inapoi la nuvela lui Preda. Ce stim noi despre personajul nuvelei, Florea Gheorghe, care duce calul la marginea satului unde ii da cu un os in cap pana il omoara? Dincolo de trasaturile naturale ale acestui taran obisnu