Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT) anunţat, marţi, că România va achiziţiona 24 de avioane F-16 second hand de la Guvernul SUA. Decizia corespunde ofertei dezvăluite de autorităţile americane încă de la sfârşitul anului trecut, şi care se referea la 24 de avioane second-hand, versiunea C/D, Block 25. Primul avion din această generaţie a intrat în uz în 1984, astfel că avioanele oferite României sunt deja retrase de la zbor de Forţele Aeriene ale SUA.
Potrivit MapN, valoarea contractului este de 1,3 miliarde de dolari şi cuprinde: revitalizarea şi echiparea completă a celor 24 de aparate, asistenţă tehnică pentru o perioadă de 3- 5 ani, suport logistic, simulatoare de zbor, pregătirea personalului navigant şi tehnic, armament şi muniţie. Avioanele urmează să sosească în 2013.
Citiţi şi:
Avioanele F-16 vin după modelul fregatelor
Avioanele de luptă intră în criză de timp
Urmează o etapă intermediară, care presupune achiziţia a altor 24 de avioane F-16 de generaţie mai nouă (Block 50-52) şi faza finală, care include intrarea în serviciu a 24 de avioane F-35, concomitent cu ieşirea din serviciu a primului lot de avioane F-16. Faza finală va începe în anul 2028. Comunicatul MapN nu spune însă nimic despre programul de compensare economică (offset).
Compensare „în aer"
Potrivit legislaţiei române, orice import de armament trebuie însoţit de o clauză de compensare economică, prin care furnizorul armelor trebuie să cumpere sau să facă investiţii în România în valoare de cel puţin 80 la sută din valoarea contractului.
Dar autorităţile SUA nu au promis niciodată că vor acorda României vreun offset, mizând pe faptul că e vorba de un acord între cele două guverne, caz în care legislaţia română nu mai obligă la compensare ecnomică. Offetul este obligatoriu doar în cazul în care autorităţile militare române înch