Majorarea TVA-ului de la 19 la 24% a dus la scumpirea bunurilor luate în leasing. Dacă firmele pot să-şi deducă TVA-ul, persoanele fizice nu pot decât să calculeze cu cât ies în pierdere. Suprataxarea nu e valabilă doar la leasingul auto, ci pentru toate creditele luate de la IFN-uri, inclusiv cele pentru electrocasnice sau alte cumpărături, care au fost luate - fără ca mulţi clienţi să fie conştienţi de asta – în sistem leasing
Din această săptămână, instituţiile financiar nebancare şi-au revizuit ofertele şi facturile. Produsele de creditare de tip leasing au devenit mai scumpe de luna aceasta, odată cu intrarea în vigoare a noii cote TVA. Spre deosebire de creditele „clasice”, bancare, leasingul este impozitat de stat cu cota unică pe valoare adăugată, astfel că ratele vor creşte şi ele cu 5%. „La un contract de leasing financiar costul unei rate are trei componente: costul capitalului, adică costul de achiziţie al bunului care a făcut subiectul contractului de achiziţie, plus dobândă, plus alte costuri - acestea sunt în general asigurări”, a declarat dr. ec. Ioan Manea, director general la Transilvania Leasing.
TVA pe dobândă
Ca să ia mai mulţi bani, statul a făcut un artificiu: la leasing, el nu a impozitat produsul în sine, ci rata lui, care cuprinde valoarea produsului plus dobânda aplicată de societatea de leasing. Deşi pare ciudat, practic cumpărătorii plătesc TVA pe dobândă, o taxă care numai în România şi-ar fi putut găsi loc în buzunarele oamenilor. „Potrivit prevederilor Codului Fiscal, care nu a fost modificat decât din privinţa cotei de TVA- de la 19 la 24%, activitatea aceasta nu este exceptată de la plata taxei pe valoare adăugată”, ne-a spus Manea.
Logic ar fi ca la o berlină de familie din segmentul de mijloc, în valoare de 10.000 de euro, TVA-ul să ajungă la 2.400 de euro. În realitate, TVA-ul este calculat