Cel mai mare proiect de infrastructură din Europa este ţinut în loc, în localitatea Stolna, de o cocioabă, care nu a putut fi expropriată. Proiectul Autostrăzii Transilvania este întârziat de situaţiile complicate ridicate de necesitatea exproprierii terenurilor. Exproprierea terenurilor pentru autostradă produce situaţii ciudate. Proiectul Bechtel este întârziat, în comuna Stolna din Cluj, de situaţia juridică a cinci terenuri. După ce au terminat descărcarea de sarcină arheologică a celei mai mari părţi din comună, arheologii trebuie să aştepte rezolvarea litigiului dintre proprietari şi Compania de Autostrăzi, instituţia care trebuie să pună la dispoziţia Bechtel terenurile.
Cabana care opreşte Bechtel
Un caz inedit este terenul de 2.400 mp, pe care se află o cabană veche şi dărăpănată. Situaţia exactă a terenului cu pricina este un mister chiar şi pentru proprietara acestuia. Cornelia Mateescu spune că a primit o hârtie din partea Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR) prin care i se propunea preţul de cinci euro pe metru pătrat.
În aceeaşi hârtie, proprietara era anunţată că tranzacţia nu poate fi făcută pentru că numerele cadastrale nu coincid cu cele din proiect. „Eu ar fi trebuit să-mi fac alt număr cadastral pe banii mei. Nu mă grăbesc pentru că nu e interesul meu. Să facă ei din banii lor”, spune clujeanca.
Teren privat, accesul oprit
De atunci a trecut un an şi nimic nu s-a schimbat. Arheologii au intrat cu lucrul în comuna Stolna, în vară. Neavând acces la terenul, proprietate privată, arheologii l-au ocolit. Aceasta a rămas singura porţiune din zonă care nu a fost descărcată de sarcini arheologice. Deşi, la terenul cu pricina vor mai avea de lucru două săptămâni, dacă situaţia juridică a acestuia nu se rezolvă rapid, operaţiunea din Stolna ar putea fi amânată până