Fără marinari lumea s-ar opri“. Aceasta este concluzia întâlnirii organizate ieri, la Constanţa, de către Sindicatul Liber al Navigatorilor, care a marcat data de 25 iunie, adică Ziua Internaţională a Marinarilor. În total, în lume sunt circa 1.250.000 de marinari, număr mic, dacă îl comparăm cu întreaga forţă de muncă, dar ei transportă 95% din bunurile produse pe glob. Practic, aproape tot ceea ce ne înconjoară este realizat şi cu ajutorul transportului pe apă. Din total, circa 34.000 de marinari provin din România, spune Adrian Mihălcioiu, liderul de sindicat şi reprezentantul Federaţiei Internaţionale a Transportatorilor în România. Numai jumătate din ei navighează efectiv. Pe lângă marinarii propriu-zişi, există aşa-numitul personal de la bord, în special de la bordul vaselor de croazieră.
Cei mai importanţi investitori din Constanţa
„Marinarii sunt cei mai importanţi investitori din Constanţa“, a declarat, ieri, Florin Urziceanu, preşedintele Asociaţiei Agenţiilor de Crewing din România. Dacă doctorii sunt şcoliţi pe banii statului şi apoi emigrează, marinarii îşi plătesc singuri studiile, muncesc în străinătate, dar investesc în ţară, spune el. Cu toate acestea, sindicaliştii spun că statul român nu îi protejează. „Nu avem un sistem de protecţie socială adecvată pentru navigatori. Nimeni nu îi mai angajează după 50 de ani. La vârsta aceasta sunt prea bătrâni pentru shipping-ul mondial şi prea tineri pentru pensie“, spune Adrian Mihălcioiu. Pentru a încerca să rezolve această problemă, armatorii şi sindicaliştii au comandat un studiu. Un expert, David Deasley, se află în aceste zile în România pentru a găsi soluţii pentru navigatorii care au împlinit 50 de ani. Soluţiile vor fi prezentate reprezentanţilor Uniunii Europene. Aceasta nu este însă singura lor problemă. „Copiii cresc fără un părinte, iar situaţia aceasta se vede mai târziu în viaţă“,