Sigur, ne-am obisnuit cu asta. Burselor celor mai vestite ale lumii le pirie incheieturile cand e vorba de petrol. Saizeci de dolari barilul astazi. De la cincizeci ieri, spre saptezeci maine.
Speculatii, nesiguranta, tocmeli la vedere sau la nevedere, experti alergand inebuniti dupa pulsul ultimei ore, interese macro, efecte micro, socuri, disperare, cruce cu limba pe cerul gurii spre alungare de uciga-l toaca.
Pana una-alta, cu pretul benzinei bataind la poarta celor 4 lei grei, panica intra binisor in oasele romanilor. Pretul sacrosanctului lichid da sa sara peste cele practicate in tari aflate deja in UE, si numai premierul Romaniei se incapataneaza candid sa spuna ca nu-i asa, dand pe deasupra si argumentul ca, oricum, nu ne-am putea permite asa ceva.
Macar de-ar fi doar atat! Din pacate, sarabanda insaracirii continua apocaliptic cu o explozie a preturilor care iti ridica parul maciuca. Painea, carnea, legumele, zaharul, vinul, ziarele, biletele de tren, kilometrul parcurs cu taxiul, ora de stationare a acestuia, si din nou ardeii, rosiile, vinetele, piersicile, strugurii, harbujii, terenurile si locuintele, toate preturile cresc vertiginos, la fiecare scumpire de carburanti anuntata.
Spre o intelegere, fie ea si partiala, am incercat disecarea stabilirii pretului per kilometru la taxiuri. Va propun asadar, stimabili concetateni, un moment de reflexie.
Creste pretul benzinei cu 1000 de lei vechi. Concomitent, pretul pe kilometru parcurs cu taxiul creste cu 2000-2500 de lei vechi. Influenta directa a pretului benzinei, la un consum de 10 litri pe suta de kilometri e de o suta de lei vechi in plus pe kilometru. Cresterea de pret la tariful taxiurilor e de 20-25 de ori mai mare. Unde merg acesti bani? O parte merge la buget, o parte la intreprinzator. Paduchele de rand al comunitatii – adica noi – scoate din buzunar si s