Situaţia economică dificilă le-a tăiat din avânt antreprenorilor, iar singurele unităţi care se mai deschid în sistem franciză sunt cele din domeniul alimentar. Până acum, o franciză era afacerea cea mai la îndemână pentru cine avea o „brumă“ de bani. În prezent, doar fast-foodurile şi cafenelele mai au succes. Posibilii întreprinzători evită să mai facă investiţii, oricât de mici ar fi acestea, fie că este vorba de afaceri proprii sau de unele în franciză.
„Nu prea se mai caută nimic, potenţialii francizaţi evită să ia o decizie acum. Cine mai investeşte acum alege o franciză cu cheltuieli mici – de până în 15.000 de euro, poate un start-up în domeniul alimentar sau al serviciilor tehnice“, afirmă consultantul în francize Eugen Driga. În plus, studiile arată că românii cheltuiesc aproape 40% din venituri pe bunuri alimentare.
De exemplu, o afacere „dulce“ este franciza alimentară Danny Donuts. Potrivit informaţiilor de pe siteul francize.net, investiţia într-o astfel de franciză este de 7.000 de euro, incluzând şi taxa de franciză de 2.000 de euro.
Fornetti este afacere cu cele mai multe unităţi deschise în România – 800 în luna ianuarie 2009, potrivit datelor afişate pe siteul firmei. Costurile pentru o astfel de franciză sunt destul de reduse. Astfel, în afară de garanţia returnabilă de 1.500 de euro pentru cuptor, nu se mai percepe nicio alta taxă.
Totuşi, cei interesaţi trebuie să ştie că au nevoie de bani pentru achiziţionarea sau pentru închirierea unui spaţiu de lucru şi pentru amenajarea acestuia. Tot ei trebuie să cumpere o ladă frigorifică, o casă de marcat şi un cântar electronic. În momentul în care se întrerupe colaborarea, din suma achitată se scade uzura.
Retailul de fashion (segmentul-vedetă în 2008) pierde teren anul acesta, din cauza scăderii puterii de cumpărare, dar şi a aprec