Un fost torpilor pe singurul submersil al forţele navale române povesteşte „avatarurile“ prin care a trecut Delfinul. Brăileanul Marian Chiţoiu, acum în vârstă de 52 de ani, a fost membru al primului echipaj al submarinului, care a preluat nava din şantierul naval rusesc, unde a fost fabricată.
Delfinul, singurul submarin românesc, mai are multe poveşti de spus, chiar şi la 14 ani după trecerea în conservare. Maistrul militar (r) Marian Chiţoiu, acum în vârstă de 52 de ani, brăilean care a făcut parte din echipajul Delfinului, ne-a povestit în premieră despre experienţa trăită în adâncuri.
Delfinul, la dublu
„În istoria Marinei Române au existat două nave cu numele de Delfinul. Prima a fost construită în 1936, la Fiume (astăzi Rijeka) după un proiect olandez, iar după război a fost luată drept pradă de război de către ruşi", povesteşte Marian Chiţoiu. Este de asemenea singurul submarin românesc care a făcut o torpilare reuşită în condiţii de război, scufundând cargoul rus „Uraleţ". Pentru că era o navă deosebit de periculoasă pentru ruşi în Al Doilea Război Mondial, din cauza ei erau ţinute în alertă patru escadrile ale Aviaţiei Antisubmarine şi de Observaţie ale Flotei a 5-a Aeriene Sovietice, dislocate în Marea Neagră. Pe toată perioada războiului, submarinul Delfinul a fost pe consemn „Ship in being", adică navă care prin simpla sa existenţă era un factor de risc major pentru marina sovietică.
A fost confiscat, în 1945, ca pradă de război şi a fost lăsat să ruginească la mal. Din păcate, a fost retrocedat României de-abia în 1957, sub formă de epavă, a fost reparat şi folosit ca navă de cercetări până în anii '70 când a fost casat, ratând ocazia de a deveni o valoroasă piesă de muzeu.
În anul 1986 România a intrat, pe filieră rusească în posesia unui nou submarin, din clasa Kilo, botezat tot Delfinul, probabil în memoria