Criza politică din aceste zile îi dă fostului preşedinte Emil Constantinescu, un sentiment de deja-vu. A mai trecut printr-una de aceeaşi factură în timpul mandatului, în 1998, criză declanşată de ministrul de atunci al Transporturilor, Traian Băsescu. Emil Constantinescu prezintă contextul şi interesele din jurul crizei din 1998 şi identifică "marca" Traian Băsescu.
● Jurnalul Naţional: Care era contextul în care s-a declanşat criza politică din anul 1998?
● Emil Constantinescu: Mai întâi aş vrea să fac o precizare: toate crizele pe care le-a declanşat Train Băsescu au fost posibile datorită unor operaţiuni de manipulare prin presă. Traian Băsescu este un produs publicitar, lansat prin presă, folosindu-se de foşti ofiţeri acoperiţi din presă şi de cumpărarea presei prin publicitate oferită de ministerele pe care le-a condus sau prin Primăria Capitalei şi prin şantajarea cu dosare a unor foşti informatori care îşi construiseră autoritate în zona anticomunistă şi, bineînţeles, prin prostie şi inocenţă.
Contextul şi cauzele crizei provocate de Traian Băsescu veneau pe fondul unei politici de reforme extreme de curajoase şi dure, întreprinse de guvernul Ciorbea, printre care amintesc disponibilizarea, în 1997, a aproape 100.000 de mineri, în cadrul reformei mineritului care a fost un succes. Apoi era vorba de punerea în condiţii normale a raportului leu-valută, care dusese la o inflaţie de 157% după primele trei luni în 1997, dar care a restabilit adevărul în economie. Şi era vorba şi de închiderile unui număr de fabrici nerentabile. Şi de o serie de acte politice din cursul anului 1997 care marcaseră devenirea României ca un actor important ca lider regional, precum reconcilierea cu Ungaria, încheierea Tratatului cu Ucraina şi lansarea primelor trilaterale.
Deşi preţul era mare, popularitatea preşedintelui şi a PNŢCD atingea