„Equus“, de Peter Shaffer, a deschis cea de-a XVIII-a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru Scurt de la Oradea.
Până duminică, 30 septembrie, la Oradea se desfăşoară Festivalul Internaţional de Teatru Scurt, care s-a deschis în acest an cu spectacolul „Equus", după un text celebru al lui Peter Shaffer, mai puţin montat în ultimii ani în România. Montarea în regia lui Szabo K. Istvan aparţine teatrului gazdă, Teatrul „Regina Maria" din Oradea, o instituţie care, în ultimii ani, după ce a reuşit renovarea sălii, având acum unul dintre cele mai frumoase spaţii de joc din ţară, a revenit în ultimele stagiuni cu câteva producţii excelente, una dintre ele fiind musicalul „Scripcarul pe acoperiş".
În cazul de faţă, opţiunea pentru textul lui Peter Shaffer, mai cunoscut publicului larg pentru povestea din „Amadeus", a cărei ecranizare a cunoscut un succes uriaş, este una curajoasă. De altfel, şi „Equus" a fost adaptată pentru cinematografie, iar textul a câştigat un premiu Tony pentru cea mai bună piesă. Departe de a fi fost inhibante pentru trupa de la Oradea şi pentru regizorul Szabo K. Istvan, toate aceste recunoaşteri internaţionale au funcţionat, dimpotrivă, în direcţia corectă. Iar montarea de la Teatrul „Regina Maria" este construită într-o cheie ce justifică pe de-a-ntregul alegerea textului.
Psihanaliză şi religie
Un caz psihologic straniu şi izolat, un băiat care dezvoltă o adoraţie sexualo-religioasă pentru cai, închinându-se zeului lor suprem, Equus, poate deveni o poveste de interes larg... Justificarea-mărturie a autorului din prologul piesei „Equus" dă o posibilă pistă, pe care regia o şi urmează până la un punct. „Acum vreo doi ani, într-un sfârşit de săptămână, mergeam cu maşina pe un drum de ţară, însoţit de un prieten. Am depăşit un grajd şi, dintr-odată, el şi-a amintit de un delict neobişnuit, de care auzi