Nu daţi caii-putere “pe mâna“ începătorilor, avertizează specialiştii. Nouă sau veche, prima maşină trebuie să fie uşor de condus, economică şi nu prea scumpă. Producătorii de autoturisme recomandă maşinile mici şi fiabile, uşor de condus, construite parcă special pentru cei fără prea multă experienţă. Autovehiculele din clasa mică şi compactă sunt preferatele tinerilor. Vânzările de maşini mici în România aproape că s-au dublat în ultimii 2-3 ani. Unii dintre începători, mai ales bărbaţii, preferă însă maşinile mari şi puternice.
“Eu aş recomanda tuturor ca, în prima perioadă după ce şi-au luat carnetul, să aleagă o maşină cu o capacitate a motorului mai mică”, spune Marius Teodorescu, proprietarul şcolii de şoferi Teo şi fost instructor auto. O maşină puternică este un pericol pentru un şofer neexperimentat, adaugă acesta.
“Foarte mulţi părinţi nu îşi dau seama că o maşină scumpă înseamnă mulţi cai-putere sub capotă”, mai spune Teodorescu. Elevul alege, de obicei, să facă şcoala pe o maşină asemănătoare cu cea pe care urmează să o conducă.
Cele mai multe cereri sunt pentru maşini ponderate ca putere, precum Dacia Logan sau Chevrolet Spark. Dar sunt şi tineri care aleg maşini puternice.
Maşină veche pentru şofer nou
Cel mai bine ar fi ca un şofer nou să aleagă o maşină second-hand, care nu presupune cheltuieli mari în caz de avariere. “Noi sfătuim elevii să aleagă maşini nu foarte scumpe, maşini ale căror piese se găsesc uşor la dezmembrări şi care nu costă mult”, spun instructorii.
Şi autoturismele noi au avantaje. În cazul unui autovehicul abia ieşit din fabrică, producătorul acordă, de obicei, o garanţie de 2-3 ani, aşa că proaspătul şofer nu va fi nevoit să alerge din service în service pentru a-şi repara maşina. În plus, pentru maşinile noi se încheie poliţe Casco. Adică pagub