Cine nu-şi plăteşte la timp factura la electricitate va ajunge într-o bază de date asemânătoare Biroului de Credit, la care vor avea acces toţi furnizorii de energie. Consumatorii vor putea să-şi schimbe furnizorul de curent electric chiar dacă au datorii, însă riscă să plătească tarife mai mari. Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) intenţionează să realizeze o bază de date care să includă toţi consumatorii rău-platnici, cu facturi restante sau cu istoric de neplată repetată, la care să aibă acces toţi furnizorii.
Procedura este similară cu cea deja existentă în cazul Biroului de Credit, care înregistrează clienţii cu restanţe la plata ratelor bancare. Astfel, furnizorii de energie vor aplica tratamente diferenţiate consumatorilor cu care încheie contracte, care pot merge până la refuzul de a-i prelua sau la perceperea de garanţii ce vor duce la majorarea facturii.
Formalităţi mai simple pentru consumatori
Propunerea ANRE vine în contextul în care noua procedură privind schimbarea furnizorului de energie va prevedea că utilizatorii pot trece la alt furnizor chiar dacă au restanţe la plată. „În discuţiile cu ANRE, am insistat că trebuie introdusă obligativitatea consumatorilor de a plăti datoriile înainte de a schimba furnizorul, altfel riscăm să încurajăm rău-platnicii“, ne-a declarat Ion Lungu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie.
Reprezentanţii ANRE susţin însă că introducerea unei astfel de prevederi ar îngreuna procesul de schimbare a furnizorului, ceea ce contravine reglementărilor europene. „În alte ţări, cu pieţe puternic liberalizate, plata se realizează automat în momentul în care s-a emis factura, direct din contul clientului, astfel că posibilitatea acumulării unor datorii este foarte mică“, a mai spus Lungu.
Potrivit noii directive europene din