Un eseu este textul prestigiosului scriitor maghiar Péter Nádas ce sta la baza spectacolului original conceput de regizorul László Bocsárdi, interpretat memorabil de Mihaela Teleoaca si Dragos Huluba.
Este o tragi-comedie, in care rasul se frange in fata luptei vesnice pentru descoperirea idealului in comunicare a indivizilor de sex opus. Teatrul de Comedie a inscris in repertoriu acest eseu, in cautarea innoirii formulei teatrale. Péter Nádas este un scriitor maghiar a carui valoare a fost recunoscuta international prin romanele, povestirile, nuvelele, eseurile si cele trei piese de teatru: "Curatenia" (1977), "Intalnirea" (1979) si "Inmormantarea" (1980). Autorul si-a dorit sa creeze un nou "mediu lingvistic" teatral, iar textul este insotit de indicatii amanuntite in privinta montarii scenice, a jocului actorilor, la fel cum obisnuia si Eugène Ionesco. In primele scene, "Inmormantarea" ne reaminteste de stilul lui Samuel Becket, ca apoi sa se dezvolte ca un eseu cu intentii filosofice. Evident, textul este neteatral. Intentia autorului ar fi de a arata ca in viata oamenii sunt actori, joaca sau traiesc sentimente de multe ori in contratimp dar intotdeauna si femeia si barbatul ajung la comunicarea prin dragoste. Oamenii traiesc in esenta cautarea ca actorii, si devin actori, inima a teatrului vietii. Personajele lui Péter Nádas sunt chiar Actrita si Actorul, apar la inceput precum Eva si Adam, devin apoi Ea si El. Transformarea lor se petrece in trei etape ale cautarii comunicarii. Interpretii, fiecare, dau viata, in principal, preocuparii pentru aceeasi tema, a cate doua personaje. Actorul cu palaria neagra pe cap, aminteste de Chaplin, este un claun ce se transforma in El, barbatul activ. Acelasi drum al duplicitatii il parcurge si Actrita, devenita Ea. In cautarea partenerului iubit, cei doi sunt intr-un continuu conflict, pana la moarte.